Akcenta top

Cum să treceți la următorul nivel financiar în import-export

Cum să treceți la următorul nivel financiar în import-export
Cum să treceți la următorul nivel financiar în import-export

După mai bine de doi ani de provocări și numeroase blocaje de tot felul, companiile românești de import-export care au reușit să se mențină în piață pot trage o linie.

Chiar și cu o recesiune probabilă, consumul a avansat considerabil, iar importurile și exporturile României sunt din nou în creștere.

Este oportun să discutăm despre niveluri financiare superioare? Deși răspunsurile sunt extrem de variate în acest sector, depinzând de bunurile importate sau exportate, este evident că da. Iar ce motivează acest răspuns este leadership-ul.

Ce înseamnă leadership în piața de import-export?

Un lider pragmatic știe că rolul său nu se oprește doar la creșterea cifrei de afaceri și a profitului. Abilitățile unui lider ies la suprafață cel mai bine în situațiile de criză sau de risc. Adică exact în perioade ca cea prin care trecem din 2019 și până astazi.

Atitudinea unui lider față de risc și capacitatea de a gândi strategic în astfel de momente-cheie duc, de cele mai multe ori, la o creștere financiară pe termen lung. Liderii care reușusesc văd dincolo de incertitudine și caută cele mai bune soluții pentru afacere și pentru echipe.

Spre exemplu, în piața de import-export, în perioada în care blocajele din cadrul lanțurilor de aprovizionare au pus pe pauză activitatea multor companii, au ieșit la suprafață companiile ai căror lideri au căutat alternative (cum ar fi găsirea rapidă a altor furnizori sau distribuitori) și s-au pliat într-un timp foarte scurt pe noile cerințe din piață. Când cerea de consumabile pentru sectorul de sănătate a expandat, la fel au făcut-o și companiile importatoare, extinzându-și, fie și pentru doar 3 ani, gama de produse importate.

Greșelile care stopează creșterea companiilor

Presupunem că unul dintre motivele pentru care citiți acest articol este acela că sunteți în căutarea unei soluții pentru eficientizarea propriei afaceri, dar și pentru creșterea ei. Așadar, e bine să știți ce ar fi putut face mai bine companiile similare celei pe care o conduceți și care sunt acum într-o situație dificilă:

  • Ajustarea activității la nevoile pieței– o acțiune menționată de orice strateg din domeniu, pe bună dreptate, fiindcă piața de import-export este într-o continuă schimbare. De la oferta de produse la logistică, fiecare aspect al unei afaceri trebuie adaptat la mișcările pieței;
  • Alegerea partenerilor – Nu întodeauna decizia de a păstra vechile contracte neschimbate este în beneficiul companiei. Dacă ați simțit că ceva „scârțâie” în relațiile cu furnizorii, distribuitorii și, de ce nu, cu banca, reconsiderați termenii colaborării și, dacă e nevoie, căutați o alternativă mai bună;
  • Gestionarea deficitară a numerarului. Imaginați-vă o pană de curent chiar în momentul în care trebuie să plătiți un furnizor. Exagerăm, desigur, dar este o realitate incontestabilă faptul că numerarul poate oferi o gură de aer unei afaceri, atunci când instrumentele financiare obișnuite nu sunt disponibile. După cum este tot o realitate faptul că numerarul nu este purtător de taxe și comisioane așa cum sunt conturile bancare.

„Must-have” pentru o creștere financiară

Sunteți deja la momentul în care vreți să urcați compania dumneavoastră de import-export la următorul nivel financiar. Cum ați putea face asta?

Lecțiile amintite în capitolul anterior sunt un punct de plecare, dar mai mult decât atât este util să găsiți răspunsuri oneste la întrebări de natură practică:

  • Cât de flexibilă este strategia pe care ați construit-o?
  • Poate fi ajustată din mers la modificările din piață?
  • Știți ce instrumente financiare sau de alt tip vă ajută să depășiți nivelul actual?

Dacă răspunsul la aceste întrebări este „da”, faceți un pas mai departe și punctați ariile în care nu aveți 100% informații pentru a acționa.

În plus, nu uitați să urmăriți ce fac concurenții și să profitați de orice oportunitate care ar putea să apară. Spre exemplu, dacă un concurent se retrage de pe o anumită piață de desfacere, puteți profita de această situație pentru a aborda o nișă nouă.

De ce se vorbeștre despre creșterea eficienței operaționale și cum vă poate ea ajuta afacerea?

Când vine vorba despre eficiența operațională, aproape totul se rezumă la automatizare. Statisticile actuale certifică faptul că merită să investești în automatizarea mecanismelor de lucru pentru a crește productivitatea muncii în cadrul activității echipelor. Automatizarea aduce și un beneficiu extrem de important, reducerea la maximum aerorilor umane, iar unul dintre cele mai mari beneficii este scăderea costurilor operaționale.

Însă putem vorbi la fel de bine despre automatizare și în sectorul financiar, chiar și când ne referim la cele mai simple operațiuni cum sunt plățile sau încasările externe. Un ajutor important vă pot oferi și platformele care automatizează procedurile vamale și care vă scutesc un timp important în pregătirea declarațiilor vamale pentru import sau export.

Când și cum puteți obține rezultate în bugetul companiei?

Acțiuni precum automatizarea proceselor vor produce rezultate instant, în timp ce altele vor avea un impact semnificativ inclusiv pe termen mediu sau lung. Aici se încadrează optimizarea financiară și instrumentele care țintesc diminuarea riscului financiar.

Riscul financiar în sectorul de import-export apare în cadrul tranzacțiilor internaționale. În perioadele cu volatilitate crescută pe piața valutară, specialiștii în tranzacționare recomandă instrumentele de hedging.

Contractul Forward este un astfel de instrument, benefic în operațiunile de import-export, unde fluctuația valutelor duce la pierderi importante în momentul tranzacționării. Într-o perioadă de doar două luni de tranzacționare recurentă, în lipsa unui instrument de acoperire a riscului valutar, compania dumneavoastră poate pierde chiar și 5%-7% din valoarea tranzacționată, exclusiv din variația cursului.

Iar la asta se adaugă, de obicei, comisioanele și taxele bancare asociate plăților și încasărilor. Pierderile de acest tip sunt anulate în cazul alegerii unui partener de tip fintech, unde valoarea cursului de schimb este personalizată și adaptată profilului companiei dumneavoastră, iar costurile plăților sunt minime sau chiar inexistente.

În concluzie, avansarea companiei la un alt nivel financiar decât cel la care sunteți acum implică mai mulți pași pe care îi puteți face în paralel, astfel încât rezultatele să fie cât mai rapid resimțite în cifre.

Dacă încă aveți întrebări despre ce înseamnă optimizarea financiară, nu ezitați să intrați în contact cu unul dintre reprezentanții noștri pentru a schița un plan pe măsura nevoilor companiei pe care o administrați.

Soluții pentru IMM-uri din partea celui mai mare fintech din Europa Centrală

Analiză oferită de AKCENTA – primul fintech destinat exclusiv companiilor, care de mai bine de 20 de ani oferă IMM-urilor condiții inegalabile pentru schimburi valutare și plăți internaționale. 
Ce trebuie să știți ca importator pentru a tranzacționa
eficient și în siguranță în pandemie
ro-banner
Doriți să aflați mai multe despre serviciile noastre?
AKCENTA CZ
cea mai mare instituție de plată
din Europa Centrală
Vreau sa devin client
51.000
de clienți
25
peste
de ani experiență