Akcenta top

Factori de luat în considerare în finanțarea unei afaceri de import-export

Factori de luat în considerare în finanțarea unei afaceri de import-export
Factori de luat în considerare în finanțarea unei afaceri de import-export

Nevoia de finanțare a unei companii de import-export poate apărea în orice moment al existenței ei. De cele mai multe ori, finanțarea este destinată derulării operațiunilor curente și creșterii volumului de marfă sau servicii importat.

Alteori, însă, un supliment financiar vine să acopere lipsa de lichidități într-o situație de criză. Și aici vorbim nu doar despre evenimente neprevăzute, cum sunt crizele mondiale economice sau de sănătate, ci și despre situații inerente mediului de afaceri – de la accidentele rutiere care produc pagube majore mărfurilor transportate, până la insolvența sau falimentul partenerilor de business.

Indiferent de situație, înainte de a alege sursa finanțării este bine să știți ce opțiuni aveți și care sunt abordările comune, dar și riscurile aferente acestora.

Mai întâi: de ce sau pentru ce aveți nevoie de finanțare?

Aceasta este prima întrebare și cea mai serioasă pe care trebuie să v-o adresați în calitate de manager al unei companii de import-export. În practică, situațiile care necesită o finanțare externă cel mai des întâlnite sunt următoarele:

  • Oportunitatea dezvoltării sau creșterii business-ului, dar și eficientizarea acestuia. Finanțarea are drept scop completarea capitalului curent al companiei, atât pentru derularea operațiunilor zilnice, cât și pentru onorarea unor comenzi mai mari decât în mod obișnuit sau abordarea unor piețe noi;
  • Creșterea marginilor comerciale. Un nivel confortabil de activitate nu generează, de obicei, mai mult profit. În import-export, marginile comerciale pot crește prin achiziția unor volume mai mari de mărfuri, ceea ce duce și la solidificarea relațiilor cu partenerii de afaceri. Dimensiunea importului permite negocierea unor prețuri mai bune, dar și redistribuirea mărfurilor cu un profit crescut;
  • Evitarea riscului insolvenței/falimentului. Aflat la limita „existenței” comerciale, un importator va opta, ca ultim resort, la o finanțare externă (cum sunt liniile de credit de tip revolving) pentru a se menține pe o linie de plutire și a evita ieșirea definitivă din business.

Dacă vă aflați în una dintre situațiile de mai sus, evaluați atent următoarele opțiuni:

  • Este sustenabil un credit pentru compania dumneavoastră? Motivul finanțării este cel care vă va oferi cel mai rapid răspunsul potrivit la această întrebare. Creditele bancare au un cost total anual previzibil în care sunt incluse numeroase taxe și comisioane. Dacă scopul finanțării îl reprezintă o investiție într-un import cu o valoare crescută și o profitabilitate estimată satisfăcătoare, asigurați-vă că toate acele speze bancare nu afectează estimatul final. Este în egală măsură important să faceți o prognoză corectă a modului în care veți putea rambursa creditul, astfel încât să nu vă puneți compania în situații financiare nefavorabile pe viitor. Puteți prognoza, cu un grad ridicat de certitudine, că veți avea capacitatea de a suporta costul creditului, pe întreaga durată a acestuia?
  • Cât de repede aveți nevoie de finanțare? Un termen scurt pentru obținerea finanțării presupune să aveți un istoric de creditare sau bonitate în relația cu o instituție bancară. Dar presupune și să vă asumați riscurile unui cost crescut al finanțării. Dacă, însă, planurile dumneavoastră de dezvoltare sunt pe termen mediu sau lung și nu aveți nevoie de cashflow disponibil imediat, este mai potrivit să căutați resurse alternative de finanțare.
  • La ce sumă se ridică finanțarea? Valoarea finanțării pe care ați fi interesat să o accesați determină sursa potrivită, forma finanțării, dar și obligativitatea constituirii unei garanții bancare (de obicei sub forma unei ipoteci) care apără banca în fața riscului de neplată al debitorului.

Cazul riscului de insolvență ridică două probleme suplimentare: accesul dificil la o finanțare clasică, respectiv un risc de împovărare și mai mare, creditele fiind mai scumpe. Astfel, în loc să salveze compania, creditul o va duce către un colaps financiar.

Informați-vă din timp cu privire la alternativele modalităților clasice de finanțare

Odată intrat în legătură cu o instituție bancară specializată în finanțarea activităților de import-export, vă veți familiariza rapid cu termeni precum creditul furnizor (dedicat exportatorilor), creditul cumpărător (acordat importatorilor), scrisoarea de garanție bancară sau creditul revolving (pentru finanțarea cheltuielilor curente).

În funcție de banca pe care ați contactat-o, este posibil să vi se propună și alte variante, precum:

  • incasso documentar (o facilitate de plată pentru exportatori, derulată direct între banca importatorului și banca exportatorului);
  • acreditivul de import (denumit și credit de documentare, funcționând ca o garanție, dar și ca o metodă de plată condiționată);
  • acreditivul Standby (un tip de garanție de plată folosită de banca importatorului, de obicei în contracte cu derulare permanentă, în cadrul cărora sunt agreate și amânări la termenele de plată).

Toate aceste instrumente prezintă interes în special pentru importatorii și exportatorii mari, care nu au probleme cu lichiditățile. Companiile mici și mjlocii obțin, însă, mult mai multe beneficii din variantele alternative de finanțare.

Economisirea rămâne cea mai simplă, directă și benefică metodă alternativă de finanțare. Este cunoscut faptul că importatorii sunt adesea afectați de fluctuațiile pieței valutare, iar diferențele dintre estimările financiare și realitatea din ziua tranzacției pot ajunge la mii de euro, în defavoarea importatorului.

Atunci când tranzacțiile pe care le efectuează compania dumneavoastră nu au dată sau frecvență certe, urmărirea cursului valutar poate contribui la limitarea costurilor. Printr-un serviciu gratuit de online broker puteți, de exemplu, să programați o conversie valutară automată, aceasta urmând să fie efectuată doar în momentul în care cursul de schimb ajunge la valoarea-țintă dorită.

Odată cu economia financiară, veți câștiga și timpul pe care îl alocați de obicei verificării în mediul online a celui mai bun curs bancar pentru moneda sau monedele de interes.

Totodată, ca importator, vă puteți folosi eficient de operațiunile la termen, cum sunt tranzacțiile de tip Forward, Swap și Options, oferite de fintech-uri cu experiență pe piața europeană, așa cum este și AKCENTA.

Deși riscul valutar poate afecta atât antreprenori la început de drum, cât și companii cu prezență globală, am remarcat că următoarele tipuri de companii par să fie mai predispuse la pierderi financiare cauzate de volatilitatea valutară:

  • Întreprinderile care vând cu marje comerciale reduse sunt cele mai expuse pierderilor în cazul unui nivel de preț nefavorabil al unei monede date;
  • Întreprinderi care încheie contracte cu valoare financiară ridicată (în cazul unui nivel nefavorabil al prețului valutar, pierderea este maximizată);
  • Întreprinderile care încheie contracte cu data de execuție amânată, împovărate cu un risc ridicat de modificări ale nivelurilor prețurilor valutare, imprevizibile;
  • IMM-urile care cumpără cu credit denominat în valută străină (împrumutul fiind făcut într-o monedă și plățile în altă monedă);
  • Producătorii care externalizează fabricarea off-shore, în raport cu baza de clienți locală;
  • IMM-urile care sunt în proces de achiziție în valută străină.

Operațiunile la termen vă oferă libertatea de a fixa cursul valutar la o anumită valoare, pe o perioadă mai lungă de timp, astfel că o creștere neprevăzută a cursului nu va crea un dezechilibru în bugetul de cheltuieli. În plan secund, controlul costurilor scade presiunea pe termen scurt și mediu asupra managementului companiei și facilitează păstrarea parteneriatelor de durată.

Când schimburile valutare pe care le efectuați în mod frecvent sunt în lei, sunt recomandate operațiunile Forward și Options, în timp ce, pentru schimburile între valute străine, fixarea cursului valutar se poate face prin intermediul operațiunii de tip Swap.

Nu în ultimul rând, cea mai rapidă metodă de economisire este schimbul valutar la cerere, efectuat prin intermediul unui fintech și nu al unei bănci, pentru a putea beneficia de curs preferențial și pentru a vă putea, în acest fel, micșora cheltuielile.

Alegeți întotdeauna varianta cea mai potrivită companiei dumneavoastră

Acum că aveți o idee mai clară despre cele mai frecvent folosite opțiuni de finanțare, este timpul să luați o decizie. Revedeți scopul pentru care ați început de fapt documentarea acestui subiect. Planificați noi investiții? Vreți să vă creșteți marginile comerciale? Sau treceți printr-o perioadă dificilă în care nu dispuneți de suficient capital circulant care să vă mențină activitatea la un nivel acceptabil?

Înainte, însă, vă propunem o alternativă de finanțare ale cărei beneficii captează tot mai mult atenția IMM-urilor din România. Este vorba despre factoring, o relație comercială contractuală prin careimportatorul/exportatorul (denumit aderent în acest tip de contract) apelează la o instituție financiară specializată pentru încasarea facturilor scadente de la debitorii săi.

Practic, aderentul nu trebuie să mai încaseze facturile de la fiecare partener în parte, cu întârzieri de două, trei sau chiar mai multe luni. Sumele care i se datorează pentru aceste facturi sunt plătite de către instituția financiară care preia, de fapt, colectarea de la partenerii aderentului, în condiții foarte avantajoase.

Astfel, un importator care intră într-un contract de factoring va dispune de un cashflow stabil și își va permite să facă investiții și planificări pe termen mediu și lung, fără a mai apela la creditele clasice. Mai mult, va economisi timp prețios pentru derularea activității sale, putându-se concentra pe obținerea de noi contracte sau eficientizarea activității.

Cele mai recente cifre ale Asociației Române de Factoring arată că 22% dintre IMM-urile din România apelau la această modalitate de creditare în prima jumătate a anului 2019. În același timp, piața de factoring se situa la circa 2,25 miliarde de euro. De curând, factoringul a fost introdus și în portofoliul de servicii al AKCENTA CZ, urmând să fie disponibil și pe piața din România începand cu anul următor.

Încheiem cu o recomandare: întotdeauna când comparați variantele de finanțare disponibile în piață, încercați să vă imaginați un viitor pragmatic al companiei dumneavoastră, în fiecare dintre aceste variante.

Și, chiar și atunci când decideți că cea mai potrivită soluție este un credit bancar, faceți un plan de rezervă încorporând în strategia dumneavoastră de business instrumente care vă ajută să economisiți la fiecare tranzacție.

Soluții pentru IMM-uri din partea celui mai mare fintech din Europa Centrală

Analiză oferită de AKCENTA – primul fintech destinat exclusiv companiilor, care de mai bine de 20 de ani oferă IMM-urilor condiții inegalabile pentru schimburi valutare și plăți internaționale. 
Doriți să aflați mai multe despre serviciile noastre?
Scrieți-ne
+4 0312 296 650
AKCENTA CZ
cea mai mare instituție de plată
din Europa Centrală
Vreau sa devin client
39.000
de clienți
20
peste
de ani experiență
Prin utilizarea acestui web sunteți de acord cu salvarea și utilizarea fișierelor cookies. Mai multe despre protecția datelor personale.