Akcenta top

Lumina de la capătul tunelului: Turismul după Covid-19

Lumina de la capătul tunelului: Turismul după Covid-19
Lumina de la capătul tunelului: Turismul după Covid-19

După un ultim an atât de sumbru pentru turismul internațional, redeschiderea treptată a economiilor reprezintă îndelung așteptata lumină de la capătul tunelului. În acest articol parcurgem modul în care a fost afectat turismul de pandemia generată de covid-19, dar și care sunt oportunitățile din viitorul apropiat pentru companiile care reprezintă industria turismului.

Cum a afectat pandemia turismul internațional?

Impactul negativ al pandemiei a fost resimțit de marea majoritate a industriilor, de jur împrejurul lumii. Totuși, deși anumite industrii au fost nevoite să stagneze, acestea au fost parțial capabile să își continue activitatea, chiar și la o scară redusă.

Pentru turismul internațional, în schimb, lucrurile au stat cu totul altfel. Țările al căror PIB este bazat într-o proporție considerabilă pe fluxul anual de turiști au avut de suferit din punct de vedere economic, iar efectul negativ asupra ecosistemelor construite integral în jurul turismului n-a ezitat să apară.

După o perioadă de izolare care părea că nu se mai apropie de final, dorința populației de a-și petrece concediul departe de monotonie și rutină facilitează și grăbește recuperarea financiară a operatorilor de turism și, în același timp, al transportatorilor. Apariția testelor rapide și mișcările de vaccinare în masă oferă, la rândul lor, o urmă de speranță pentru țările a căror economie este bazată într-o proporție considerabilă pe turism.

În 1950, la începutul erei avioanelor cu reacție, doar 25 de milioane de persoane călătoreau internațional în scopuri turistice. Până în 2019, numărul celor care alegeau să treacă peste granițele țării de reședință a ajuns la 1.5 miliarde, iar turismul a devenit o industrie de proporții considerabile, aparent într-o continuă ascensiune până la începutul pandemiei de Covid-19.

Înaintea pandemiei (2019), turismul devenise unul dintre cele mai importante sectoare ale economiei mondiale, reprezentând peste 10% din PIB-ul global, industria fiind responsabilă pentru 334 de milioane de locuri de muncă.

În 2020, contribuția turismului la PIB-ul global a înregistrat o scădere de 49,1% comparativ cu anul precedent, reprezentând astfel doar 5,5% din economia globală a anului trecut.

Destinațiile turistice a căror economie este bazată în mare parte pe fluxul de turiști au resimțit din plin impactul restricțiilor impuse pentru prevenirea răspândirii infectărilor. Egiptul, spre exemplu, a pierdut 50 de miliarde de dolari din scăderea turismului în doar șase luni; o sumă imensă pentru o economie ce abia dădea semne de revenire după tensiunile politice din 2011-2013.

Scădere cu 52.3% a turiștilor străini în România, în anul 2020

O situație similară celei din Egipt, unde turismul abia începuse să își revină, am întâlnit și în România, chiar dacă nu pe același fond social și politic. În 2019, ponderea sectorului de turism al României prezenta o creștere considerabilă, atât în privința numărului de turiști străini ajunși aici (9,3% comparativ cu 2018), cât și a numărului de vizitatori români în străinătate (9,6% comparativ cu 2018).

Din nefericire, în 2020 statisticile indică o scădere de 60,8% a numărului de vizitatori străini în România comparativ cu anul precedent. Plecările turiștilor români în străinătate au înregistrat, la rândul lor, o scădere de 58,8% față de anul precedent. În spatele acestor cifre se regăsesc toți cei care fac posibilă existența industriei – agenții de turism, companii de transport, linii aeriene, dar și serviciile conexe. Cu toții au avut de suferit pierderi importante în primul an al pandemiei.

Industria a fost capabilă să rămână deasupra unei linii de plutire destul de fragile doar datorită schemelor de suport guvernamental. Regulile limitative de acces la ajutorul de stat, incertitudinea restricțiilor venite în valuri și urmate de reluări ale circulației cu obligații drastice pentru operatori, dar și pentru turiști, au complicat, însă, situația.

Puținele companii care nu și-au sistat activitatea au fost forțate să lucreze cu un flux de capital extrem de redus și să accepteîn piața valutară oferta SPOT, de exemplu. Și asta în condițiile în care, anul trecut, atât EUR, cât și USD, principalele monede tranzacționate în turismul românesc, au fost mult mai puternice în raport cu Leul.

Eur a înregistrat recoduri istorice ale valorii de schimb pe parcursul întregului an 2020 și, chiar dacă nu a depășit pragul estimat de de 5 Lei/Eur, a avut o medie de 4,8371 Lei/Eur, față de 4,7452 Lei/Eur, media anului 2019.

Pentru companiile din turism care nu și-au sistat activitatea în 2020, fiecare evoluție negativă a EUR s-a simțit în plățile către furnizorii externi, avantajați de poziția consolidată a monedei europene.

Recuperarea pierderilor înregistrate anul precedent, dar și prevenirea unor pierderi suplimentare în 2021, când incertitudinea încă domină, poate fi realizată și cu ajutorul unor cursuri de schimb valutar personalizate, oferite de AKCENTA.

Cum se pot adapta operatorii de turism la noile reglementări după Covid-19?

Pe măsură ce economiile se redeschid, noile reglementări UE permit turiștilor dornici de concedii în țări străine să-și desfășoare activitățile în siguranță. Apariția testelor rapide, disponibilitatea vaccinurilor și  a pașaportului de vaccinare (certificatul verde digital european) fac călătoria internațională mai sigură și mai ușor de gestionat, atât pentru autorități, cât și pentru tour-operatorii greu încercați de pandemie.

Totuși, regulile de distanțare socială și deficitul financiar acumulat de companiile aeriene în perioada de stagnare a industriei va determina, fără îndoială, o creștere a costurilor biletelor de avion. Pentru agențiile de turism care oferă pachete turistice all inclusive, asta poate reprezenta o provocare în ceea ce privește costul total al pachetelor oferite turiștilor.

Folosirea unui curs de schimb valutar profitabil pentru plățile externe reprezintă o bună oportunitate de a reduce din costurile aferente pachetelor turistice. Această modalitate oferă operatorilor de turism șansa de a maximiza profitul din încasările percepute prin folosirea unor cursuri valutare excelente, personalizate în funcție de valoarea tranzacției.

Totodată, relaxarea restricțiilor începând cu luna iunie prezintă  noi oportunități de economisire! O predictibilitate mai mare a numărului de turiști, deci și a volumului de tranzacționare, permite acoperirea riscului valutar prin intermediul operațiunilor la termen. Un curs fix, avantajos, contractat pentru o perioadă determinată este principala caracteristică a contractelor Forward, un instrument care conferă liniște tour-operatorilor prin certitudinea tranzacționărilor viitoare.

Ce măsuri au implementat țările care au reluat turismul după Covid-19?

Turcia, una dintre cele mai comune destinații turistice pentru românii dornici de servicii de calitate, a cerut deja Uniunii Europene ca turiștii vaccinați să nu mai fie supuși testelor PCR la intrarea în țară. 

Țări precum Egiptul sau Arabia Saudită au colaborat cu parteneri din sectoarele public și privat, atât la nivel regional, cât și la nivel global, pentru a accelera reluarea călătoriilor internaționale. Călătoria fără probleme este singura modalitate de a restabili încrederea în rândul călătorilor și  întreprinderilor din turism, factori care vor fi, în cele din urmă, motoarele redresării sectorului.

Printre alte destinații turistice de top pe care le preferă românii odată cu ușurarea restricțiilor internaționale se numără Egipt, Bulgaria sau chiar destinațiile ceva mai exotice precum Zanzibar sau Republica Dominicană.

Cum turiștii români preferă încă să plătească în moneda națională călătoriile în străinătate, tour-operatorii români care încasează în Lei și plătesc la destinație în Eur sau altă valută pot beneficia de o reducere a costurilor aferente schimbului valutar, tranzacționând prin AKCENTA. 

Cursurile valutare individualizate și soluțiile pentru plăți externe rapide sunt disponibile nu numai pentru monedele uzuale, precum Eur sau USD, ci și pentru  PLN, HUF, GBP, CHF, JPY, AUD, CAD, DKK, SEK, NOK, CZK, TRY, HRK, BGN, rubla rusească (RUB) sau yuanul renminbi (CNY).

O ofertă pliată pe profilul companiei dumneavoastră este disponibilă în orice moment! Contactați agenții AKCENTA pentru detalii și începeți să economisiți avantajos pentru compania dumneavoastră!

Soluții pentru IMM-uri din partea celui mai mare fintech din Europa Centrală

Analiză oferită de AKCENTA – primul fintech destinat exclusiv companiilor, care de mai bine de 20 de ani oferă IMM-urilor condiții inegalabile pentru schimburi valutare și plăți internaționale. 
Doriți să aflați mai multe despre serviciile noastre?
AKCENTA CZ
cea mai mare instituție de plată
din Europa Centrală
Vreau sa devin client
51.000
de clienți
25
peste
de ani experiență